• Startsida
  • Om Munga
  • Styrelse/Förtroendevalda
  • Medlemsinfo
  • Nyheter i Munga
  • Årsmöte 2020
  • Galleri
  • Sociala medier
  • Vatten och avlopp
  • Ny detaljplan
  • Grannsamverkan
  • Fiber
  • Eventgruppen
  • Kontakta oss
  • Integritetspolicy
  • Sök
Mungasjöns samfällighetsförening
Mungasjöns samfällighetsförening
  • Facebook

Fiber

I samband med att Mälarenergi grävde ner det kommunala vatten- och avloppssystemet grävdes det också ned fiberledningar i hela området. Sedan hösten 2018 är fibernätet igång. Ägare och leverantör av fibernätverket är IP Only.

Frågor och svar om fiber i Munga:


Hur gör jag om jag vill ha fiber installerat?
Många fastigheter valde att installera fibern in i huset redan när fibern grävdes ned i vägarna. Om du inte var med då, eller om du är nyinflyttad till en fastighet utan fiber, går det att installera i efterhand. Vänd er till IP Only för besked om kostnader och hur lång leveranstid det är vid nybeställning.

Är fibern framdragen till tomtgränsen?
Det är framdraget tomrör fram till tomtgränsen för de flesta fastigheter i samband med installation av VA. Om det är framdraget har du en liten gul rörstump (lite grövre) sticker upp någonstans i din tomtgräns (nära din avloppspump) och i det röret är ett tunnare (oftast grönt) rör. Dessa rör måste förlängas fram till dit hus (nedgrävt) och sedan ska det "blåsas" i en fiber i det tomma, tunna röret. Det tas också hål i din yttervägg och på insidan sätts en dosa för anslutning mot din egen utrustning (t.ex. router).

Hur mycket utrustning monteras på insidan av huset?
Det sätts upp två "lådor" inne i ditt hus. Den första är en lite mindre låda där inkommande fiber skarvas mot din fiber inomhus. Din fiber inomhus kopplas sedan till en fiberkonverter/bredbandsdelare, det är denna som omvandlar fibern till ett "vanligt" nätverk. Den första lådan behöver ingen nätspänning, men den andra lådan ska vara kopplad till ett vanligt vägguttag, det är därför bra om du planerar monteringen i närheten av ett sådant. Detta är den utrustning som IP Only tillhandahåller. Till detta kopplar du sedan din egen utrustning, t.ex. en trådlös router.
Exempel på den utrustning IP Only monterar inomhus
Exempel på den utrustning som IP Only monterar inomhus.

Kan jag börja surfa så fort utrustningen sitter i huset?
Både ja och nej. Det beror lite på hur snabba IP Only är med inkopplingen. Efter att de har kopplat in utrustningen inne i ditt hus ska de också koppla in den ute i kopplingsskåpet på området, samt att IP Only ska aktivera din utrustning i sitt system. Detta kan genomföras direkt efter de varit hos dig, men det kan också dröja en stund. Viktigt är att när de har varit hos dig så ska fiberkonvertern vara påslagen. När du har en fungerande uppkoppling så ska lampan märkt "Wan" lysa grönt. Då har du en aktiv uppkoppling.

Jag kommer inte ut på nätet när jag kopplar in datorn till fiberkonvertern, utan det kommer bara upp en sida från IP Only.
Innan du kan komma ut på nätet måste du välja leverantör av bredband. Bara för att du fått fiberdosan installerad innebär det inte att du har ett bredbandsabonnemang. IP Only har inget eget bredband, utan tillhandahåller bara själva fibern. För att kunna surfa måste du först välja vilken leverantör du vill använda. Detta kan du göra direkt på den sida du får upp från IP Only. Du brukar kunna komma igång och surfa bara några minuter efter att du valt leverantör.

Jag har valt en leverantör och datorn som är kopplad med sladd till IP Onlys väggdosa kan surfa, men jag hittar inget trådlöst nätverk att ansluta till.
För att kunna surfa trådlöst måste du ha en trådlös router kopplad till IP Onlys utrustning. Först därefter kan du surfa trådlöst. Var uppmärksam när du väljer leverantör för bredbandet för många skickar ut en trådlös router till dig i abonnemangskostnaden, medan andra låter dig själv köpa en egen trådlös router. Det är först när du installerat routern som du kan surfa trådlöst. Även om du bara ska surfa med sladd är det rekommenderat att ha en router då den även har brandväggar som skyddar mot intrång i din dator.

Jag kommer inte ut på nätet längre, vart vänder jag mig?
Det kan ibland bli driftstörningar i nätet och du behöver då göra lite olika kontroller. Börja med att starta om din egen utrustning och då är det viktigt att man gör det i rätt ordning. Stäng av dator, router och IP Onlys fiberkonverter. Starta sedan upp IP Onlys fiberkonverter och vänta 1-2 minuter så att lampan Wan börjar lysa igen. Starta sedan upp din router och vänta några minuter. Sedan kan du starta om din dator och se om det fungerar.
Fungerar det fortfarande inte så börjar du med att kontrollera med IP Only om de har några driftstörningar. Information finns på deras hemsida om du t.ex. kan surfa in på den med din telefon. Har de inga kända driftstörningar så kontrollerar du med din bredbandsleverantör, de har oftast också driftinformation på sin hemsida om du kommer åt den via din telefon.

Kan jag titta på TV och ringa med min fiber?
Ja, det kan du göra. De flesta bredbandsleverantörerna erbjuder färdiga paket med både bredband, TV och telefoni. Oftast blir det ett förmånligare pris om man tar ett helt paket.

Hur kopplar jag in min TV för att se på IPTV?
Detta varierar från leverantör till leverantör. Vissa leverantörer kräver att du har en "box" från dem som du kopplar in via kabel till nätverket. Ibland har leverantörerna en "app" så du kan se TV från din Apple TV eller Chromecast, utan att blanda in en extra box. Vissa har också möjlighet med trådlös överföring från routern till boxen vid TV:n. Det kan också skilja sig från olika leverantörer om du behöver dra en separat kabel från fiberkonvertern till TV:n eller om du kan köra samma kabel som till datorn. Detta är något du måste undersöka med den bredbands och IPTV-leverantör du väljer, för alla har olika tekniker.

© Copyright 2020 - Mungasjöns samfällighetsförening

Integritetspolicy Kakpolicy